Методика викладання

Пропоную вашій увазі власний педагогічний проект 
«Педагогічні технології електронного та мережевого навчання на основі системи ефективних уроків»


Урок як основна форма навчання постійно зазнає змін. Вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.
Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно-орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на систему ефективних уроків, на їх структуру, форми, технології проведення.
На сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок, який в першу чергу має бути ефективним,  повинен мати компетентнісно-орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості.
Ефективність уроку - це ступінь досягнення поставленої мети педагогічної діяльності з урахуванням оптимальності (необхідності та достатності) витрачених зусиль, засобів та часу. Кожний такий урок – це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей.
Справжній педагог ніколи не припиняє навчатися та самовдосконалюватися. З'являються нові способи підвищення ефективності уроків, нові технології навчання. Треба вміти реагувати на всілякі зміни в будь-якій сфері життя, так як учні на все реагують миттєво, від них не можна відставати. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є використання у педагогічній практиці  технологій електронного (e-Learning) та мережевого навчання (m-Learning). Саме вони дозволяють поєднати на уроці досягнення сучасної техніки (що викликає великий інтерес в учнів до процесу навчання) та сучасних педагогічних ідей, з метою підвищення ефективності уроку.
Мета даного проекту – реалізація все проникаючого навчання електронного та мережевого навчання у системі ефективних уроків математики.
Завдання  проекту:
-         систематизувати та узагальнити методи, прийоми та форми роботи у системі технологій e-Learning та m-Learning, які сприяють підвищенню ефективності уроків математики.
-         проаналізувати використання сучасних електронних та комп’ютерних засобів навчання в рамках електронного та мережевого навчання,
-         оцінити ризики використання e-Learning та m-Learning як моно-технологій, без поєднання їх з традиційним навчанням чи іншими педагогічними ідеями.
Звичайно, учасниками даного проекту є учні та вчителі, крім того цільовою аудиторіє можуть бути майбутні педагоги (студенти вищих навчальних закладів), а також батьки учнів, які цікавляться процесом навчання та його сучасними тенденціями.
Педагогічна технологія складається з певної системи методів, прийомів і засобів навчання та форм роботи.  Серед педагогічних складових  технологій електронного та мережевого навчання спробуємо підібрати самі такі, які сприятимуть підвищенню ефективності уроків математики.
Методи навчання.
«Перевернуте навчання» - це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно опановують теоретичний матеріал, а в класі час використаний на виконання практичних завдань, створення проектів, обговорення проблемних питань, дискусій. Це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій та організація домашніх завдань міняються місцями. Відеолекції розглядають як ключовий компонент в «переверненому» підході, їх готує вчитель і розміщує в Інтернеті.
Перевагами «переверненого» навчання є такі: зростання активності, розвиток співробітництва, персоналізація навчання, доступність інформаційно-комунікаційних технологій. Перевернена модель покладає більшу відповідальність за навчання на учнів, дає їм стимул для дослідження, експерименту.
Веб-квест. Це інтернет-пошук, метою якого є навчання, тобто отримання нових знань, закріплення наявних знань, закріплення навичок користування мережею Інтернет та інших навичок за освітнім предметом. Результатом роботи з веб-квестом є публікація результатів робіт учнів у вигляді веб-сторінок, веб-сайтів, або презентацій, які виконуються в Microsoft Office PowerPoint.
Веб-квест складається з таких елементів: вступ, де вказується термін проведення певної самостійної роботи і задаються вихідні умови; завдання різного ступеня складності для самостійного виконання; посилання на ресурси пошукової мережі Інтернет, які надають можливість знайти і “завантажити” необхідний матеріал: електронні адреси, тематичні чати, книги або методичні посібники, які знаходяться в бібліотеках; поетапний опис процесу виконання певного завдання з поясненням принципів переробки інформації, допоміжними питаннями, причинно-наслідковими таблицями, схемами, діаграмами; висновки, які містять орієнтовні результати виконання завдання, шляхи подальшої самостійної роботи по зазначеній темі і ті галузі, де можливо застосувати отримані результати.
Технологія Web –Quests себе виправдовує, оскільки сучасному світі, насиченому великим об'ємом інформації, дуже важко виділити учням раціональне зерно, адже пасивне сприйняття будь-якої інформації може привести до споживчого відношення до медіа, а дана технологія дає унікальну можливість використання всесвітньої мережі для навчання. Завдання педагога допомогти учням у пошуку інформації.
Он-лайн навчання (або дистанційне навчання) - це навчання, при якому здійснюється цілеспрямована взаємодія учня та викладача на основі інформаційних (комп'ютерних) технологій незалежно від місця проживання учасника навчального процесу. Цей метод навчання базується на принципах відкритого навчання, широко використовує комп’ютерні навчальні програми різного призначення та сучасні телекомунікації з метою доставки навчального матеріалу та спілкування безпосередньо за місцем перебування учня. Перевагами он-лайн навчання є:
·                        вільний графік навчання;
·                        самостійне визначення темпу навчання;
·                        незалежність від місця перебування;
Найбільш ефективним он-лайн навчання у школі в період довготривалої відсутності навчального процесу (карантин, канікулярний час) або в період підготовки учнів до участі у різноманітних конкурсах та олімпіадах.
Метод проектів - це організація навчання, коли набуваються знання і навички у процесі планування й виконання практичних завдань – проектів. Цей метод характеризувався індивідуальною роботою за спільно складеним планом. Суть методу проектів полягає в тому, щоб стимулювати інтерес суб’єкта навчання до певних проблем, що припускають володіння деякою сумою знань і через проектну діяльність, яка передбачає рішення однієї або цілого ряду проблем, показати практичне застосування отриманих знань. Під час реалізації проекту доцільним буде використання елементів e-Learning та m-Learning як на етапі підбору необхідної інформації для вирішення поставленого завдання, так і в ході обробки зібраних даних й на представлені отриманих результатів.
Для вирішення проблеми створення системи ефективних уроків  використання електронного та мережевого навчання як моно технології не завжди дає позитивний результат без вдалого поєднання з традиційними методами чи іншими сучасними педагогічними ідеями. Наприклад,  методи інтерактивного навчання  в поєднання із можливостями  e-Learning та m-Learning стають справжнім «родзинками» уроку. Така вправа як «Мозковий штурм» продуктивно поєднується з презентацією Power Point, а вправа «Мікрофон» набуває більшої значущості з використанням он-лайн спілкуванням для обміну дімками з учнями інших класів чи шкіл.
Прийоми навчання. Для досягнення учителем мети та завдань урок використовуються  прийоми навчання, які стали вже традиційними: виконання творчих завдань, створення проблемних ситуацій та ситуацій успіху, дидактичні ігри, тощо. Проте і вони стають більш ефективнішими в поєднанні з комп’ютерними технологіями. Інтенсивно урізноманітнюють процес навчання і інноваційні прийоми педагогічних технологій електронного та мережевого навчання такі, як:
-         бріколаж – це використання для навчального процесу будь-чого, крім спеціально створених інструментів, наприклад, підручників.
-         byod (вring your own devices)  або мобільне навчання – це можливість отримувати навчальні матеріали на персональний пристрій – КПК, смартфони, планшети, тощо. Спеціальні програми для мобільних пристроїв із посиланнями на освітні сайти дають можливість доступу до будь-якого навчального матеріалу.
-         ігрофікація – використання залучення до гри там, де зазвичай немає місця для ігор. Багато експертів назвали ігрофікацію один з найважливіших трендів в індустрії інформаційних технологій. Вона дає можливість перетворити учнів на геймерів з метою отримання нових знань. 
Форми роботи на уроці. Паралельно з різноманітними прийомами навчання використовуються і різні форми роботи на уроці: кооперація учнів під час уроку, динамічне оцінювання,  резюмування, подійне навчання, тощо. Обдумане поєднання цих форм з можливостями інформаційних  засобів наближає урок до ефективного.
Засоби навчання. Педагогічні технології  електронного та мережевого навчання не будуть реалізовані, якщо відсутня необхідна матеріальна база уроку. Технічні засоби навчання є обов’язкової складовою таких технологій. Від їх якості, кількості, налагодженості та вміння вчителя користуватися ними залежить ефективність проведеного уроку. Основними видами комп'ютерних засобів організації e-Learning є:
• сервісні програмні засоби загального призначення,
• програмні засоби для контролю і виміру рівня знань, умінь і навичок учнів,
• електронні тренажери,
• програмні засоби для математичного та імітаційного моделювання,
• інформаційно-пошукові довідкові системи,
• автоматизовані навчальні системи,
• електронні підручники,
• експертні навчальні системи,
• інтелектуальні навчальні системи,
• засоби автоматизації професійної діяльності (промислові системи або їх навчальні аналоги).
Залежно від мети, цілей уроку в цілому та на окремих його етапах використовуються такі технічні засоби навчання: інтерактивна дошка, персональні комп’ютери, мобільні пристрої, проектори, телевізори та інші мультимедійні пристрої.
Проте, слід пам'ятати, що необдумане і методично необґрунтоване використання новітніх технічних засобів на уроках  здатне зашкодити навчальному процесу і призвести до небажаних наслідків. Крім того є ризик перенасичення уроку різноманіттям складових педагогічних технологій електронного та мережевого навчання, що буде лише відволікати учнів від самого процесу отримання знань.

Очікувані результати
Сьогодення вимагає від учителя  великих змін. Як на мене, учитель повинен не просто надавати учням певних знань, а навчити їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією. В зв’язку з цим, особливого значення набуває переорієнтація мислення вчителя на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, до його готовності щодо використання e-Learning та m-Learning  в цілому та їх елементів у професійній діяльності. Адже, сучасні освітні інформаційні технології – це потужний стимул, який дозволяє розвивати пізнавальну активність учнів, покращує якість знань, сприяє розвитку навичок самостійного отримання знань. Саме це і метою будь-якої системи ефективних уроків, до якої прагне кожен вчитель сьогодення.

Запрошую Вас до обговорення. Рада буду усім 

зауваженням та пропозиціям у 

коментарях або на мою електронну


 адресу ovk1977@ukr.net




З досвіду роботи

Використання новітніх інформаційних технологій на уроках математики
Моє кредо: зробити все, щоб запалити вогник цікавості, пробудити інтерес до математики, адже, «математика цікава тоді, коли живить нашу винахідливість і здатність міркувати». Тому головне завдання вчителя я бачу у пробудженні та розвитку інтересу учнів. Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання. Інтерес – це зернятко, з якого вчитель вирощує мотивацію до навчання, прагнення учнів ставати компетентнішими у різних сферах діяльності.
ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури всього населення набувають вирішального значення. Сьогодні  для розвитку інтересу дітей до навчання на уроці недостатньо лише особистісних якостей учителя. Необхідно створити і нові технічні умови навчання. Тому я і хочу звернути увагу на використання новітніх інформаційних технологій на уроках математики.
Інформаційні технології (ІТ) – це сукупність методів і засобів створення та використання інформаційних ресурсів на базі обчислювальної та комунікаційної техніки і широкого застосування математичних методів. Тому їх ще називають інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ). Інформаційні технології – з одного боку, це потужний інструмент для отримання дитиною найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, а також мотивації, наочності, науковості тощо. Тому їх треба активно використовувати у навчальному процесі. Один із предметів, де найбільш виправдано використання комп’ютера – це, звичайно, математика.
Уроки з комп’ютерною підтримкою викликають велику зацікавленість учнів, дозволяють урізноманітнити види діяльності учнів, дають можливість ефективно використовувати диференційований підхід у навчальному процесі. Комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Інформаційні технології забезпечують інтенсифікацію діяльності вчителя і учнів на уроці, сприяє розвитку спеціальної або загальної обдарованості, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.
Мною було проведено  опитування учнів нашої школи з метою визначення впливу інформаційні технологій на ефективність уроку та підвищення активності учнів.  Було встановлено, що урок з комп'ютерною підтримкою подобається 92 % учнів  (з них 87% відзначили, що при цьому навчальний матеріал вони засвоюють краще), для 3% учнів не важливо чи присутні інформаційні технології на уроці, а 2% вважають, що комп‘ютер відволікає від навчання. Отже, на основі цих результатів, можна зробити висновки, що важливість використання ІКТ на уроках не перебільшена, а дійсно має вагомий вплив на ефективність засвоєння знань учнями.
Інформаційна технологія може бути реалізована в трьох варіантах:
ü як "проникаюча" (використання комп'ютера при вивченні окремих тем, розділів, для вирішення окремих дидактичних завдань);
ü як основна (найбільш значима у використовуваній педагогічній технології);
ü як монотехнологія (коли усе навчання і управління учбовим процесом, включаючи усі види діагностики, контролю і моніторингу, спираються на застосування комп'ютера).
Звичайно, ідеальний варіант – монотехнологічне  навчання, тобто самостійна учбова робота дитини в інтерактивному середовищі навчання, використовуючи готові електронні учбові курси. Проте, як оказує практика, як з об‘єктивних так і суб’єктивних причин, ІКТ використовується у першому варіанті, тобто не в системі, а при певній можливості чи необхідності.
Інформаційні технології, і комп’ютер зокрема, може використовуватися в різних складових освітнього процесу:
ü створення уроків з використанням ІТ;
ü творча проектна робота учнів;
ü дистанційне навчання, конкурси;
ü бібліотека, ресурси Інтернет;
ü соціально - психологічний моніторинг становлення особи учня;
ü творча взаємодія з педагогами.
Ефективність застосування нових інформаційних технологій на уроках математики обумовлена наступними факторами:
·         різноманітність форм представлення інформації;
·         висока степінь наочності;
·         можливість моделювання за допомогою комп’ютера різноманітних об’єктів і процесів;
·         звільнення від рутинної роботи, що відвертає увагу від засвоєння основного змісту;
·         можливість організації колективної та індивідуальної дослідницької роботи;
·         можливість диференціювати роботу учнів у залежності від рівня підготовки, пізнавальних інтересів та ін.; використовуючи сучасні інформаційні технології;
·         можливість організувати комп’ютерний оперативний контроль і допомогу з боку вчителя;
·         можливості комп’ютера дозволяють учню активно приймати участь у процесі пізнання.
Найдоступнішими і самими поширеними технологіями є застосування програми для створення презентацій Microsoft Power Point, табличного процесора MS Excel, тестового редактора Microsoft  Word, а на уроках математики ще й пакета динамічної геометрії DG, різних контрольно-діагностичної системи, програм для побудови графіків, а також  інформаційні ресурси Internet. Кожен елемент із зазначеного переліку   є достатньо досконалим у своєму роді. Вважаємо, що використовуючи їх на уроці по черзі або разом, можна значною мірою підвищити ефективність навчально-виховного процесу.
Використання інформаційно-комунікативних технологій не можливо без використання відповідних технічних засобів навчання. ТЗН розкривають перед вчителем великі можливості для:
1.      Пошуку та добору навчального матеріалу: малюнки; завдання; відомості про застосування математики  в  житті, факти з історії; математичні ігри.
2.      Створення дидактичного матеріалу: таблиць; схем; карток із завданнями.
3.      Унаочнення матеріалу (за допомогою мультимедійної презентації): представлення множин чисел і дій над ними;текстові задачі; геометричні фігури та їх властивості; графіки функцій)
4.      Створення електронних вправ: розв’язування геометричних задач за готовими малюнками, виведених на екран; усний рахунок; активізація опорних знань учнів, повторення теоретичного матеріалу, тощо.
5.      Тестування.
6.      Використання педагогічних програмних засобів 

 

На своїх уроках математики та під час підготовки до них застосовую такі технічні засоби навчання:

ü комп’ютерні інформаційні мережі (комп’ютерний клас, Internet) ,

ü засоби мультимедіа (проектор, ноутбук, планшет, інтерактивна дошка),

ü пристрої для збереження інформації (СD-диски, флеш пам’ять USB,

ü навчальні   програми   та комп’ютерні підручники (Математика 5-6 клас, Системи лінійних рівнянь 7 клас),

ü віртуальні бібліотеки та глобальні бази даних,

ü пакети прикладних програм (пакета динамічної геометрії DG, різних контрольно-діагностичної системи, програм для побудови графіків),

ü інші.

Найпоширенішими у використанні є мультимедійні засоби навчання. Позитивними моментами їх використання є:
1. Покращення сприйняття предмета, що вивчається; образи без надмірних зусиль запам'ятовуються.
2. Мультимедійні засоби дають можливість відтворювати різні процеси, про які на уроках можна лише говорити, звертаючись лише до уяви учнів, спираючись на їхнє абстрактне мислення.
 3. Є можливість доповнювати, корегувати, змінювати, повторювати деякі епізоди, завдяки використанню можливостей комп'ютерної техніки.
4. Використання мультимедійних засобів сприяє створенню позитивної атмосфери, що має велике значення для сприйняття інформації.
Педагогічні технології, як і технічні засоби навчання, постійно вдосконалюються, розвиваються. Інноваційні  педагогічні технології такі як інтерактивне навчання, проектні технології, Технологія Кластери, Технологія «Web-Quests», тощо важко застосовувати у практиці без відповідних технічних засобів. Інформаційні технології роблять їх більш ефективними.
Особливу увагу  хочу приділити саме технології «Web-Quests», яка тісно пов’язана з виростанням ІКТ. Що таке освітній «Веб-квест»?  Це інтернет-пошук, метою якого є навчання, тобто отримання нових знань, закріплення наявних знань, закріплення навичок користування мережею Інтернет та інших навичок за освітнім предметом. Результатом роботи з веб-квестом є публікація результатів робіт учнів у вигляді веб-сторінок, веб-сайтів, або презентацій, які виконуються в Microsoft Office PowerPoint.
Веб-квест складається з таких елементів: вступ, де вказується термін проведення певної самостійної роботи і задаються вихідні умови; завдання різного ступеня складності для самостійного виконання; посилання на ресурси пошукової мережі Інтернет, які надають можливість знайти і “завантажити” необхідний матеріал: електронні адреси, тематичні чати, книги або методичні посібники, які знаходяться в бібліотеках; поетапний опис процесу виконання певного завдання з поясненням принципів переробки інформації, допоміжними питаннями, причинно-наслідковими таблицями, схемами, діаграмами; висновки, які містять орієнтовні результати виконання завдання, шляхи подальшої самостійної роботи по зазначеній темі і ті галузі, де можливо застосувати отримані результати.
На жаль, учні часто використовують інформаційні інтернет-ресурси лише в «корисних цілях», наприклад, бездумно копіюючи готові реферати. Пасивне сприйняття будь-якої інформації може привести до споживчого відношення до медіа, а технологія дає унікальну можливість використання всесвітньої мережі для навчання. Технологія Web –Quests себе виправдовує, оскільки сучасному світі,насиченому великим об'ємом інформації, дуже важко виділити учням раціональне зерно. Завдання педагога допомогти їм у пошуку інформації.
Приклад застосування веб-квесту під час навчальної практики у 7 класі.   
Тема «Відсотки у нашому житті».
Предмет
Тип
Вікова категорія
Місце проведення
Алгебра
Web –квест
7 клас
Комп’ютерний клас з доступом до мережі Інтернет
Мета: сформувати знання про відсотки, їх наукове і практичне значення, отримати навики розв’язування задач на відсотки.
Завдання: створити умови  для:
-         розвитку комунікативних, творчих здібностей учнів;
-         активізації пізнавальної активності;
-         виховання інтересу до математики.
 Формування умінь і навичок:
-         пошук, обробка і використання інформації;
-         уміння оперувати теоретичними поняттями і термінами;
-         уміння користуватися комп'ютером, працювати на сайтах у мережі Інтернет,
-         створювати презентації і буклети
Час реалізації завданьWEB-квеста  – 2 години.
 Результат: створення презентацій і буклета.

І. Вступне слово вчителя про практичне спрямування математики в цілому та поняття відсотків зокрема.
ІІ. Постановка завдання перед учнями:
1.     Виберіть собі одну із запропонованих ролей.
2.     Розподіліться на групи (рівна кількість чоловік) відповідно  ролям:
історики; 
систематики-теоретики; 
практики;
статистичні дослідники.
3.     Познайомитися з  рольовими завданнями.
4.     Після того як вибрали роль, вивчіть питання, на які вам треба буде відповісти.
5.     Вивчіть список ресурсів.
6.     Вивчіть інформаційний матеріал, запропонований у джерелах відповідно вибраної ролі.
7.     Складіть план пошуку інформації з обраної  ролі.
8.     Дослідіть інформаційні ресурси з обраної  ролі.
9.     Оформіть свій звіт. 
10.                       Підвести підсумки. Групам необхідно підготувати повідомлення із заданої тематики,оформити комп'ютерну презентацію.
11.                       Напрацьований групою матеріал оформити в єдиний проект (загальна комп'ютерна презентація) з теми «Відсотки у нашому житті».
12.                       Створення буклету
Додатково. Проведіть захист результатів проекту на позакласному заході
 Оцінювання. Критерії оцінки
Самостійність
Злагоджена робота групи
-         Добре спланована робота
-         Частково спланована робота
-         Не спланована робота
5
3
0
Ступінь самостійності роботи  групи
-         Повна самостійність привиконанні робіт
-         Часткова самостійність роботи групи
-         Несамостійна роботагрупи
5
3
0
Зміст

Розуміння  
завдання
-         Повністю
-         Частково
5
3
Повнота розкриття  теми

-         Повно
-         Частково
-         Не розкрита
5
3
0
Оформленняроботи
Відсутність помилок
-         Немає граматичнихпомилок
-         Негрубі помилки
-         Багато граматичнихпомилок
5
3
0
Творчий підхіддо оформлення
-         Робота виконана творчо
-         Робота виконана, але немає творчого підходу
5
3





Сьогодення вимагає від учителя  великих змін. Як на мене, учитель повинен не просто надавати учням певних знань, а навчити їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією. В зв’язку з цим, особливого значення набуває переорієнтація мислення вчителя на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, до його готовності щодо використання засобів ІКТ у професійній діяльності. Адже, сучасні освітні інформаційні технології – це потужний стимул, який дозволяє розвивати пізнавальну активність учнів, покращує якість знань, сприяє розвитку навичок самостійного отримання знань.



презентація педагогічного досвіду вчителя математики Костенко Ольги from Ольга Костенко

Технологія «Web-Quests» (Веб-квест)
Що таке освітній «Веб-квест»?  Це інтернет-пошук, метою якого є навчання, тобто отримання нових знань, закріплення наявних знань, закріплення навичок користування мережею Інтернет та інших навичок за освітнім предметом. Результатом роботи з веб-квестом є публікація результатів робіт учнів у вигляді веб-сторінок, веб-сайтів, або презентацій, які виконуються в Microsoft Office PowerPoint

Яка структура “Веб-квесту”?   Веб-квест складається з таких елементів:
1. Вступ, де вказується термін проведення і задаються вихідні умови;
2. Завдання різного ступеня складності для самостійного виконання;
3. Посилання на ресурси пошукової мережі Інтернет, які надають можливість знайти і “завантажити” необхідний матеріал: електронні адреси, тематичні чати, книги або методичні посібники, які знаходяться в бібліотеках;
 4. Поетапний опис процесу виконання певного завдання з поясненням принципів переробки інформації, допоміжними питаннями, причинно-наслідковими таблицями, схемами, діаграмами;
5. Висновки, які містять орієнтовні результати виконання завдання, шляхи подальшої самостійної роботи по зазначеній темі і ті галузі, де можливо застосувати отримані результати.
6. Презентація роботи: виготовлення брошур, слайдів, стіннівок, плакатів, тощо.
7. Оцінювання діяльності учнів

На жаль, учні часто використовують інформаційні інтернет-ресурси лише в «корисних цілях», наприклад, бездумно копіюючи готові реферати. Пасивне сприйняття будь-якої інформації може привести до споживчого відношення до медіа, а технологія дає унікальну можливість використання всесвітньої мережі для навчання. Технологія Web –Quests себе виправдовує, оскільки сучасному світі,насиченому великим об'ємом інформації, дуже важко виділити учням раціональне зерно. Завдання педагога допомогти їм у пошуку інформації.
Адже, сучасні освітні інформаційні технології – це потужний стимул, який дозволяє розвивати пізнавальну активність учнів, покращує якість знань, сприяє розвитку навичок самостійного отримання знань.

На сторінці "Уроки математики" можна переглянути зразок затосування ціеє технології на уроці математики у 6 класі. 






ВЕБОГРАФІЯ КОРИСНИХ МАТЕМАТИЧНИХ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ

Огляд інтернет-ресурсів з математики

·        http://www.ug.ru/issues08/?action=topic_add&toid=5104&i_id=48&app=ikt Інтернет для викладачів математики - найбільш повний аналіз інтернет ресурсів з математики 
·        http://mathematics.ru/modules.php?name=main_menu&op=show_page&page=internet.inc Математика в інтернеті - декілька найбільш серйозних ресурсів 
·        http://ps.1september.ru/article.php?ID=200506320 Огляд закордонних цифрових освітніх ресурсів для середньої школи 

 

Обмін досвідом.

·        http://mathlessons.ucoz.com Мультимедійна дошка на уроках математики в 5-6-х класах.
·        http://www.3dg.com.ua Інтерактивні 3D моделі.
·        https://sites.google.com/site/spilnotamatematiki Мережева спільнота вчителів математики міста Києва.
·        http://sites.google.com/site/matematikaonlajn Сайт присвячено підтримці вивчення математики в загальноосвітніх навчальних закладах України.

·        http://matematikaikt.blogspot.com  Блог "ІКТ У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ МАТЕМАТИКИ".

http://www.formula.co.ua Математика для школи.
·        http://yroki.at.ua/ Сайт «Творчий вчитель математики». Матеріали для вчителя математики: розробки уроків, кабінет математики, майстер класи ...
·        http://internet-centr.dp.ua/pages.php?id=47 Інтернет для вчителя. Автор: Шелест Наталя. Огляд інтернет ресурсів, що стануть у нагоді вчителя, учням та їх батькам.
·        http://formula.co.ua/ Математика для школи. Цікаві математичні факти, історії з життя математиків, означення, описи понять, правила, теореми, закони, властивості, формули, математичні таблиці, розв'язки задач з елементарної математики, збірки прикладів

 

Бази завдань і рішень

·        http://www.mathege.ru Відкритий банк завдань з математики.
·        http://karmanform.ucoz.ruКарман для математика.
·        http://www.problems.ru Інтернет-проект «Задачі» призначений для вчителів і викладачів, як допомога при підготовці уроків, гуртків та факультативних занять у школі.
·        http://www.problems.ru/ Каталог завдань з математики з рішеннями 
·        http://eek.diary.ru/ «Ми не вирішуємо за вас - ми допомагаємо вирішувати!» Спільнота призначена для надання допомоги тим, хто вивчає математику, а також обговорення тем, пов'язаних з математикою. 

 

Цікава математика

·        http://www.math.ru На сайті ви знайдете книги, відео-лекції, цікаві математичні факти, різні за рівнем і тематикою завдання, історії з життя математиків - все те, що допоможе поринути у дивовижний і захоплюючий світ математики.
·        http://www.etudes.ru На сайті представлені етюди, виконані з використанням сучасної комп'ютерної 3D-графіки, захоплююче і цікаво розповідають про математику та її додатки, серед яких цікаві науково-популярні розповіді про сучасні завдання математики та мультфільми, що по-новому розкривають відомі сюжети.
·        http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Curves/Curves.html Famous Curves Index Список популярних кривих
·        http://arbuz.uz/ Цікавий світ чисел, слів, пікселів і всіляких помилок. 
·        http://www.etudes.ru/ На сайті представлені етюди, виконані з використанням сучасної комп'ютерної 3D-графіки, захоплююче і цікаво розповідають про математику та її додатки. 
·        http://jmora7.com/ Геометрія та архітектура, приклади розроблені в середовища динамічної геометрії 
·        http://livegeometry.com Live Geometry - вдосконалений онлайн-аналог DG.
·        http://ist-matemat.at.ua Історична мозаіка в математиці.

·        http://eek.diary.ru Містить велику бібліотеку літератури присвяченої математиці та її викладанню.


Ігри та головоломки

·        http://mathpuzzle.com/ Математичні головоломки 
·        http://math-on-line.com/ "Олімпіади, ігри, конкурси по математиці для школярів". Цікава математика - школярам. Он-лайн учбовий центр по проведенню олімпіад, ігор-тренінгів і конкурсів по математиці для школярів 5-8 класів.
·        http://agutie.homestead.com/files/index.html Welcome to Geometry from the Land of the Incas Все про геометрію з часів держави інків до наших днів. Теореми, задачі, головоломки, цікаві факти, відео, графічні схеми, динамічні моделі, карти пам'яті.
·        http://eruditor.ru/ Добірка захоплюючих завдань, міркування і думки на тему їх вирішення 
·        http://www.golovolomka.hobby.ru Головоломки, логічні задачі. 
·        http://www.danetka.ru/cgi-bin/main.pl Граємо в логічну гру, відому як "Данетка" або "Ситуації" 

 

Освітні портали

·       http://ostriv.in.ua Шкільний портал "Острів знань".Комплексна інформація про навчання і дозвілля. Чинні навчальні програми, методичні документи. Деякі окремі аспекти навчання. Плани роботи шкіл, атестація. Сценарії проведення свят, вікторин. Плани уроків. Зарубіжний досвід. Обмін педагогічним досвідом, обговорення, поради, точки зору. Про історію освіти, навчання та видатних педагогів. Питання ліцензування освітньої діяльності в Україні. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Огляди українських педагогічних видань, дайджести, публікації. 
·       http://ist-matemat.at.ua Історична мозаїка в математиці Основне призначення сайту – пропагувати математику, надати допомогу вчителеві при підготовці цікавих уроків і позаурочних заходів, надати доступну і цікаву інформацію школярам і студентам про математику і історію математики. 
·       http://www.fmclass.ru/ Освітній портал «Фізмат клас» 
·       http://www.alleng.ru/edu/math1.htm Все до уроку математики 
·       http://math.ru/ Сайт, присвячений математиці (та математикам). Цей сайт - для школярів, студентів, вчителів і для всіх, хто цікавиться математикою. На сайті можна знайти книжки, відео-лекції, цікаві математичні факти, різні за рівнем та тематикою завдання, окремі історії з життя вчених - все те, що допоможе зануритися в дивовижний і захоплюючий світ математики. Вчителі знайдуть  матеріали для уроків, офіційні документи та іншу корисну інформацію. 
·       http://www.alleng.ru/edu/math.htm Сайт «Освітні ресурси Інтернету - Математика». Математика, алгебра, геометрія - завдання, рішення, відповіді, тести, школа, уроки, підручник з математики, алгебри, геометрії, олімпіади з математики, формули, білети з геометрії та алгебри, завдання. 
·       http://elementy.ru/ «Елементи великої науки». Популярний сайт про фундаментальну науку. Новини науки. Розділи: енциклопедія, бібліотека, новини науки, наукові блоги і т.д. 
·       http://eqworld.ipmnet.ru/indexr.htm Світ математичних рівнянь. Міжнародний науково-освітній сайт EqWorld містить велику інформацію про різні класи математичних рівнянь. Містить навчальну фізико-математичну бібліотеку, до якої автори можуть додавати свої книги і дисертації. 

Електронні періодичні видання з математики

·        http://www.osnova.com.ua/magazines/9 Журнал «Математика в школах України». Журнал пропонує інструктивні матеріали, методичні рекомендації щодо вивчення окремих тем, розробки уроків, дидактичні матеріали для перевірки й оцінювання навчальних досягнень учнів, завдання олімпіад, конкурсів та їх розв'язання, а також ще багато цікавого й корисного для вчителя математики.

·        http://www.1september.ru/ Періодичні видання наприклад http://mat.1september.ru/ навчально-методична газета «Математика»), освітні проекти (серед яких учительський фестиваль педагогічних ідей «Відкритий урок», фестиваль дослідних і творчих робіт учнів «Портфоліо»), методичний кабінет, новини освіти 
·        http://kvant.mirror1.mccme.ru/ Науково-популярний фізико-математичний журнал "Квант" 
·        http://mathedu.ru/e-journal/ Науково-методичний журнал «Поліном», орієнтований на широку аудиторію осіб, що мають відношення до викладання математики: вчителів, методистів, викладачів та учнів педвузів, істориків освіти. Основна мета журналу - знайомити читачів з дослідженнями в галузі теорії і практики навчання математики, роботами з історії математики та історії математичної освіти. 
·        http://virlib.eunnet.net/mif/ «МІФ»: журнал з математики, інформатики та фізики для школярів (і не тільки). 

 

Довідники-посібники, енциклопедії

·        http://www.bymath.net/ Елементарна математика (довідник-посібник - безкоштовно, завдання і контрольні - платно) 
·        http://mathematics.ru/ «Відкритий коледж»: довідник з математики, інтерактивні моделі для підтримки різних шкільних розділів математики. 
·        http://www.krugosvet.ru/enc/nauka_i_tehnika/matematika/ Онлайн енциклопедія "Кругосвет" ( Розділ наука і техніка / Математика)
·        http://www.mat.net.ua/mat/index.htm Електронна бібліотека з математики 
·        http://www.mathnet.ru/php/presentation_events.phtml?wshow=events&option_lang=rus Відеотека з математики
·        http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_geometry Англомовний огляд інтерактивних геометричних середовищ
 Дистанційне навчання

http://dl.kharkiv.edu/ Дистанційні курси «Цікава математика», «Жива геометрія»

Дозвольте поділитися моїми напрацювання у сфері застосування ІКТ на уроках математики, а саме
Інтернет ресурсами на уроках математики та під час підготовки до них 
ВСТУП
Розвиток сучасного суспільства, його глобальна інформатизація і трансформація, впровадження сучасних інтенсивних методів виробництва потребують розробки принципово нових і адекватних часу підходів до підготовки майбутнього фахівця, починаючи ще з шкільного віку. Такі підходи тісно пов’язані з інформаційно-комунікаційними технологіями та використанням у навчанні всесвітньої мережі Internet.
Обраний Україною курс на загальноєвропейську інтеграцію зумовив необхідність реформування всієї системи освіти, впровадження культурно-освітніх, науково-технічних норм і стандартів, спільних для країн, метою яких є побудова Європейського простору вищої освіти.
Проблеми необхідності подання великого обсягу нового матеріалу на уроках, організації самостійної роботи учнів в умовах особистісно-орієнтованого навчання є актуальною в напрямах побудови якісно нової системи шкільної освіти. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми та підвищення якості засвоєння навчального матеріалу є широке та систематичне використання інформаційно-комунікаційних технологій [6].
Під інформаційно-комунікаційними технологіями розуміють сукупність методів та технічних засобів, які використовуються для збирання, створення, організації, зберігання, опрацювання, передавання, подання й використання інформації.
Впровадження інформаційних технологій впливає не тільки на форми організації навчального процесу, але й на зміст навчального матеріалу. Таким чином, інформаційні технології не тільки дозволяють по-новому поглянути на шкільні предмети, але й дають необхідний науково-методичний апарат для їхнього аналізу й відновлення, а комп'ютеризація є одним з головних факторів розвитку змісту освіти.
Проблема впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес досліджувалась у працях Ю. Горошка, М. Жалдака, Т. Зайцевої, В. Клочка, Н. Кульчицької, Н. Морзе, А.Олійника та інших учених [3]. Від негативних наслідків необґрунтованого ігнорування методів, організаційних форм і засобів навчання в рамках традиційної методики викладання математики та надмірної, методично невиправданої, комп’ютеризації навчального процесу застерігає З. Слєпкань: “Запровадження нових інформаційних технологій навчання не повинно бути самоціллю. Воно має бути педагогічно виправданим, розглядатись передусім з погляду педагогічних переваг, які воно може забезпечити порівняно з традиційною методикою навчання” [5].
У «Всесвітній доповіді з освіти» ЮНЕСКО було виділено три цілі використання комп’ютерів у різних системах освіти:
– перша (традиційна) – як засіб забезпечення набуття учнями мінімального рівня комп’ютерної грамотності;
–   друга – як засіб підтримки та збагачення навчального плану;
–   третя – як середовище для взаємодії між учителями та учнями [1].
Серед різноманіття ІКТ варто виділити Інтернет ресурси, які можна використовувати у навчально-виховному процесу як безпосередньо на уроках, виховних заходах, так і під час підготовки до них. Дане питання вивчено мало, хоча набуває все більшої популярності серед освітян, оскільки останнім часом зростають технічні можливості навчальних закладів в цьому напрямку. У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій та їх впровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів.
Мета роботи - розглянути методику викладання математики з використанням інформаційних технологій та в першу чергу ресурсів Інтернет, узагальнити та систематизувати можливі способи застосування їх під час підготовки до уроку математики.

РОЗДІЛ 1.
ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ РЕСУРСІВ
 НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

1.1.         Програмне забезпечення навчання математики

Науковці у своїх працях щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі [3, 4] виділяють низку вимог до таких технологій:
-           комплексність та універсальність;
-           простий, люб’язний україномовний інтерфейс;
-           адекватність математичного програмного забезпечення змісту та специфіці  підготовки учнів;
-           простота і надійність у використанні, сумісність із периферійними пристроями з метою надання звукового супроводу, можливості друку тощо;
-           програмний продукт має містити увесь спектр понять, операцій і функцій, вільне оперування якими передбачено змістом навчальної дисципліни;
-           використання програмного продукту не повинне передбачати наявності у користувача ґрунтовних знань з програмування та володіння ним термінологією, не характерною для педагогічної сфери діяльності людини.
У  наш час є велика кількість програмового  забезпечення, яке можна використовувати на уроках. Вибрати серед них відповідне  для того чи іншого уроку досить складно В Інтернет постійно публікуються рейтинги освітніх ресурсів, відгуки тих, хто користувався тими чи іншими програмними засобами. Застосовувати чи ні навчальні програми, які застосовувати - приймає рішення сам учитель. До речі самі навчальні програмні засоби стають нам більш доступними саме завдяки ресурсам Інтернету. Їх можна завантажити на власний комп’ютер, або використовувати на учнівських комп’ютерах он-лайн, що дає можливість продовжити учневі працювати з ними і  в позаурочних час.
Ось декілька порад щодо вибору програмного забезпечення відповідно до типу та мети уроку.
Таблиця 1.1 – Вибір програмного забезпечення уроку відповідно до його типу та мети
Тип уроку
Мета
Програмне забезпечення
Технічне обладнання
На уроці контролю знань, повторення і закріплення. (на етапі початкового контролю)
автоматизації процесу та економії часу обробки даних 
Контролюючі та тестуючі програми 
Комп'ютерний клас, 
На уроці пояснення нового матеріалу, повторення і закріплення 
Вивчення нового матеріалу, закріплення навичок 
Навчальні програми
Комп'ютерний клас
На уроці пояснення нового матеріалу, повторення і узагальнення 
Демонстрація при поясненні нового матеріалу 
Готові програмні засоби: показ дослідів, моделей, лекцій 
Один комп'ютер і відеопроектор 
На позакласних заходах 
Для демонстрації матеріалу 
Один комп'ютер і відеопроектор 
На позакласних заходах 
Для розвитку творчих здіб-ностей учнів 
Комп'ютерні версії інтелектуальних та розвиваючих ігор 
Комп'ютерний клас
Досвід показує, що при вивченні окремих тем шкільного курсу математики можна використовувати широке коло прикладних програм.
Прикладні програми загального призначення, що є складовою частиною операційної системи Windows, або MS Office. Це насамперед Word, Paint, Excel, PowerPoint,Калькулятор, програмне середовище Turbo Pascal.
Демонстраційні програми, в яких спочатку подається виклад необхідної теорії, а потім наводяться приклади розв’язування задач. До таких навчальних програм можна віднести електронний навчально-методичний комплект «Геометрія, 7клас», програмний засіб навчального призначення «Геометрія, 8 клас», програмно-методичний комплекс навчального призначення «Математика, 5-6 клас» для загальноосвітніх закладів, тощо.
Контролюючі програми,в яких закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок учнів. За їхньою допомогою можна дати консультацію учню, вказати на допущені помилки, виправити ти відповідь, підказати, і в разі потреби зробити аналіз наявних знань та умінь. Для здійснення якісного контролю і корекції знань програмою можна передбачити багатоваріантність у межах заданого типу вправ, які, в свою чергу, мають бути різнорівневими, що відповідають ідеї диференціації навчання. .
Обчислювальні програми призначені для проведення обчислень. Застосування цих програм на уроках-практикумах дозволяє проводити найпростіші обчислювальні експерименти, які допомагають осмислити та краще зрозуміти суть теорії та проілюструвати її застосування до розв’язування практичних задач.
Тренуючи програми розраховані на формування стійких зв’зків між знаннями і навичками шляхом повторення та практичного підкріплення.
Дослідницькі програми призначені для самостійної  творчої діяльності учня. До них слід віднести дослідження математичних моделей за допомогою вивчення властивостей функцій, диференційних рівнянь тощо. Розгляд математичних моделей у навчальному процесі виховує уміння проникати в суть явищ природи, помічати закономірності в навколишньому світі.
Слід зауважити, що більша частина цих програмних продуктів стає доступної в он-лайн режимі, що значно економить інформаційну пам'ять пристроїв та дає можність доступу до неї в будь якому місті.

1.2.         Технологія «Веб квест»

Особливу увагу  хочу приділити саме технології «Web-Quests», яка тісно пов’язана з виростанням ІКТ та особливо Інтернет ресурсів. Що таке освітній «Веб-квест»?  Це інтернет-пошук, метою якого є навчання, тобто отримання нових знань, закріплення наявних знань, закріплення навичок користування мережею Інтернет та інших навичок за освітнім предметом. Результатом роботи з веб-квестом є публікація результатів робіт учнів у вигляді веб-сторінок, веб-сайтів, або презентацій, які виконуються в Microsoft Office PowerPoint.
Веб-квест складається з таких елементів: вступ, де вказується термін проведення певної самостійної роботи і задаються вихідні умови; завдання різного ступеня складності для самостійного виконання; посилання на ресурси пошукової мережі Інтернет, які надають можливість знайти і “завантажити” необхідний матеріал: електронні адреси, тематичні чати, книги або методичні посібники, які знаходяться в бібліотеках; поетапний опис процесу виконання певного завдання з поясненням принципів переробки інформації, допоміжними питаннями, причинно-наслідковими таблицями, схемами, діаграмами; висновки, які містять орієнтовні результати виконання завдання, шляхи подальшої самостійної роботи по зазначеній темі і ті галузі, де можливо застосувати отримані результати.
На жаль, учні часто використовують інформаційні інтернет-ресурси лише в «корисних цілях», наприклад, бездумно копіюючи готові реферати. Пасивне сприйняття будь-якої інформації може привести до споживчого відношення до медіа, а технологія дає унікальну можливість використання всесвітньої  мережі для навчання. Технологія Web –Quests себе виправдовує, оскільки сучасному світі,насиченому великим об'ємом інформації, дуже важко виділити учням раціональне зерно. Завдання педагога допомогти їм у пошуку інформації.
Приклади використання даної технології представлено у додатку 2.

1.3.         Соціальне медіасередовище  на уроках математики

Соціальні медіа є невід’ємною частиною сучасного суспільства. Наші діти практично постійно заходять в «Instagram», «Facebook», «Twitter», «Контакт» і, звісно, на багато інших сайтів, про які ми знаємо трохи менше. Якщо ви хочете привнести у процес навчання «цілий світ», розгляньте можливість інтеграції ваших уроків і соціальних медіа.
Якщо використовувати соціальні медіа обережно і з розумом, вони можуть слугувати як корисний інструмент, а не як відволікаючий фактор, як це буває зазвичай. Нещодавно на сайті Edutopia було опубліковано матеріал, в якому йдеться про те, що соціальні медіа не тільки збагачують шкільні заняття сучасними технологіями, а й допомагають малозабезпеченим учням подолати цифрову нерівність. Такі освітні сайти, как Edmodo, Edublog і Kidblog, надають альтернативні соціальні медіаресурси для розміщення різноманітної інформації, анонсів, новин, ведення блогів і мікроблогів, які можна використовувати в педагогічному процесі. Але й комерційні сайти теж можуть бути корисними для демонстрації учням можливостей соціальних медіа.
Одним із прикладів використання медіа середовища на уроках математик є створення  групу  класу у Facebook. Facebook відомий усім як одна з найбільш крупних соціальних мереж, в якій можна розміщувати інформацію про себе, оновлювати статус, публікувати анонси, об’яви, фото й відео – усе те, що, по суті, ми неодмінно використовуємо на наших заняттях. Створіть у Facebook групу для кожного свого класу, і в ній ви зможете розміщувати завдання, робити об’яви та нагадувати учням про важливі строки виконання завдань. Батьки також можуть отримати доступ до сайту й за бажання контролювати все те, що відбувається у процесі шкільного навчання їхніх дітей.
Група у Facebook дозволяє забезпечити для учнів простір, де вони зможуть ставити запитання та отримувати на них відповіді. Коли вони повернуться після школи додому і приступлять до виконання домашніх завдань, то зможуть поставити запитання, що їх цікавить, на стіні групи, на яке ви як учитель чи хтось з однокласників зможете дати відповідь. Оскільки учні часто обмінюються з однокласниками інформацією, діляться один з одним своїми запитаннями, ідеями та досвідом, отримують поради чи пояснення чогось незрозумілого, за допомогою групи можна значно розширити навчання, тобто розширити дискусію як у класі, так і поза ним.
Група у Facebook також ідеально підходить для вчителів, які використовують таку форму активного навчання, як «перевернене навчання». Розміщуйте відео, фотографії, документи та інші матеріали на стіні таким чином, щоб учні змогли уважно з ними ознайомитися ще до занять або під час роботи над домашнім завданням.
Звісно, можна знайти й інші можливості розміщення важливого для вас навчального контенту. Але, з урахуванням того, що багато старшокласників та їхні батьки вже встановили Facebook на своїх телефонах і планшетах, а значить, мають до нього постійний доступ, немає необхідності використовувати інші ресурси.
Ще один спосіб підвищити пізнавальну активність учнів на уроках математики та поза ним - це створення власних блогів. Замість традиційних письмових робіт блоги надають учням більше можливостей, дозволяючи їм написати свою роботу і представити її на розгляд широкому колу читачів, в тому числі під час проведення уроку. При цьому ідеї для різних тем просто безмежні. Учні можуть написати про свої уроки чи враження від екскурсій, розмістити матеріал шкільного дослідження або залишити свою рецензію на фільми, книги чи аудіозаписи. Коли учні читають повідомлення один одного у блозі, вони створюють більш міцне та дружне співтовариство, обговорюючи спільні переживання, отриманий досвід і свої реакції.
Як і Facebook, YouTube є чудовим варіантом для «переверненого навчання». Учні можуть проглянути лекції та навчальні матеріали ще до того, як прийдуть у клас на заняття. Замість того щоби проглядати матеріали, створені іншими людьми, чому б учням не створити свій власний матеріал? Оскільки матеріал, як і при розміщенні у блозі, буде представлений широкій аудиторії, учні будуть старатись найкращим чином подати своє відео, тим самим усебічно розвиваючись; вони отримають можливість більш глибоко виразити свій творчий потенціал і більш ґрунтовно вивчити навчальний матеріал.
Якщо картинка варта тисячі слів, то тільки уявіть собі, як багато може розповісти вашому класу дбайливо продумане зображення в Instagram. Instagram може ефектно представити роботу учня, залишаючи місце для характеристики його творчості чи цікавих подробиць про нього самого (наприклад, «Знайомтесь, учень…» і його фото поруч). Постарайтесь відслідкувати різне «сміття», що не має відношення до освітньої тематики. Нехай ваші учні розміщують фотографії того, що пов’язано з вивченою темою.
Оскільки учні вже використовують соціальні медіа поза школою, інтегруючи їх у заняття, ви допомагаєте їм отримувати більш якісну практику використання соціальних медіа та пропонуєте новий цікавий і захоплюючий поворот під час шкільних занять.

1.4.         Технологія «перевернутого навчання»

«Перевернене навчання» – це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів з навчальним матеріалом наступного(!) уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань. Відеолекції часто розглядаються як ключовий компонент у «переверненому» підході, вони створюються викладачем і розміщуються в Інтернеті.
Авторами технології «Перевернене навчання» вважаються вчителі хімії Аарон Самс і Джонатан Бергманн (США). У 2008 році вони стали записувати відеоролики зі своїми лекціями та пропонувати їх своїм учням для домашнього опрацювання. У своїй книзі «Перевернене навчання, або як достукатися до кожного учня на уроці» вони розповідають про особливості цієї технології та її можливості. Однак автори вказують на труднощі впровадження цієї технології: великий обсяг технічної підготовчої роботи; залежність від технічного оснащення школи й учнів.[6]
Для виконання насичених діючих програм математики доводиться шукати шляхи інтенсифікації проведення уроків. Пропоноване «перевернене навчання», зокрема, передбачає відмову від таких неефективних в умовах обмеженого часу прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.
Основними елементами запропонованої методики є:
·  використання лаконічних (не більше 5‑6 стор. на урок) підручників;
·  попереднє ознайомлення учнів із новим навчальним матеріалом удома;
·  на уроці – короткі пояснення нового навчального матеріалу за текстом підручника;
·  оцінювання знань і навичок учнів при виконанні практичної роботи (Як правило, кожний учень одержує оцінку за урок. Учні знають, що будуть працювати на конкретний результат, це мотивує їх на робот);
·  проведення на кожному уроці формування та перевірки навичок, що базуються на матеріалі поточного уроку;
·  виставлення оцінки як сукупної за знання теорії та практичні навички (Доки учні виконують роботу, учитель одержує до 25 хв. часу, який може використати для допомоги відстаючим учням, прийняття виконаних робіт, усунення можливих збоїв у роботі обладнання тощо);
·  дозвіл на використання учнями інформаційних матеріалів під час роботи;
·  запровадження засобів унеможливлення й невигідності списування;
·  індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт;
У контексті «переверненого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома, коли і звичайні домашні завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть, єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відеоуроки, відеолекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві. Роль підручника в сучасному світі суттєво змінилася. Підручник в ідеалі повинен не тільки містити фактичний матеріал майбутнього уроку, який, до речі, можна знайти будь-де в Інтернеті, а саме бути цікавим і зрозумілим, відповідати віковим особливостям сприйняття інформації учнями, ураховувати міжпредметні зв’язки!
Навіть з урахуванням обмежених технічних можливостей сучасної української освіти методика «переверненого навчання» математики у більшості випадків дає хороші результати засвоєння учнями нових знань і навичок.

1.5.         Інтернет олімпіади  та конкурси

Інтернет-олiмпiади та конкурси  є iнтелектуальними змаганнями учнiв, що проводяться з використанням передових iнформацiйних та телекомунiкацiйних технологiй, зокрема, шляхом передачi iнформацiї через мережу Інтернет.  Основними завданнями Інтернет-олiмпiад є:
-           створення умов для рiвного доступу до участi у масових iнтелектуальних змаганнях учнiв;
-           впровадження нових форм та методiв пошуку обдарованих учнiв та створення умов для розвитку їх здiбностей;
-           подальше вдосконалення системи роботи з обдарованими учнями;
-           забезпечення системного i безперервного протягом року проведення iнтелектуальних змагань для обдарованих учнiв;
-           пiдвищення iнтересу учнiв до поглибленого вивчення математики, стимулювання розвитку вiдповiдних iнтелектуальних здiбностей;
-           залучення обдарованих учнiв до самостiйної дослiдницької роботи;
-           активiзацiя творчої дiяльностi вчителiв.
Велика кількість математичних олімпіад та конкурсів в мережі Інтернет  (Додаток 3) дає можливість вчителю серед їх завдань вибрати та запропонувати на уроці учням «цікаві» задачі  для розвитку їх математичних здібності, критичного мислення, тощо. Крім того пропагуючи участь наших вихованців у таких змаганнях, ми стимулюємо їх iнтерес до оволодiння сучасними iнформацiйними технологiями.

1.6. Дистанційне навчання
Одним з пріоритетних напрямів про­грами модернізації загальноосвітньої і вищої школи  визнане дистанційне навчання. Це форма організації  на­вчального процесу, при якому усі або час­тина занять здійснюється з викорис­танням сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій при територіальній віддаленості викладача й учнів. Дистанційне навчання в школі відкриває можливість вивести на новий рівень до профільну і профільну підготовку учнів, дозволить забезпечити гнучкість та багатоваріантність у навчанні, сприятиме більш повному розкриттю потенціалу учнів. Саме дистанційна форма навчання відкриває можливості для учнів, які пропускають школу з поважних причин (змагання, конкурси, або хвороба та інше ) та особливо для тих, хто за станом здоров’я навчається індивідуально, якісно задовольнити власні потреби в здобутті освіти. До сучасних теорій дистанційного навчання відносять, насамперед, теорію реінтеграції актів викладання і вивчення Десмонда Кігена, теорії еквівалентності дистанційного навчання Майкла Сімонсона та Дага Шейла, тривимірну теорію дистанційного навчання Джона Вердьюіна та Томаса Кларка.[7]
Впровадження дистанційного навчання не можливе без застосування інформаційно-комп’ютерних технологій як інструменту, що допомагає розширити  можливості як учнів так і вчителів, а також зробити вирішальний вплив на зміну та покращення освіти. Досить важливими стають такі якості, як здатність застосовувати інноваційні методи використання комп’ютера та можливостей, які він надає, з метою активізації пізнавальної діяльності, високий рівень технічної грамотності, поглиблення та здобуття нових знань. Вчитель повинен оволодіти прийомами та технологіями дистанційного навчання на професійному рівні, стати тьютером, а для цього пройти необхідну підготовку та навчання. Наприклад, дистанційне навчання з математики можна організувати наступним чином. Учень самостійно розв’язує всі завдання однієї з обраних тем. Розв’язки потрібно акуратно переписати у відповідному порядку, відсканувати і переслати їх за допомогою електронної пошти. В домовлений час через Інтернет за допомогою веб-камери вийти на зв’язок і протягом певного часу отримати пояснення до тих задач, які були не розв’язані, розв’язані з помилками чи потребують додаткових пояснень.[8]
Вже звичним для багатьох вчителів математики є спілкування з учнями через мережу Internet: консультації, обмін завданнями та їх виконання, підготовка проектів та інше. Під час карантину таке спілкування набуло масового характеру, учні одержували завдання через розсилку та на сторінках сайту школи.  А такі елементи дистанційного навчання, як індивідуальний план навчання, із використанням можливостей Internet для інтерактивного спілкування між учнем та вчителем та інші, ефективні при організації індивідуального навчання з математики учнів, які за станом здоров’я не можуть відвідувати школу. Крім того елементи дистанційного навчання можна використовувати під час підготовки до проведення уроків, особливо у формі семінарів, у старших класах.



РОЗДІЛ 2.
ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИ НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ МАТЕМАТИКИ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ

2.1. Підвищення професійної кваліфікації учителя за допомогою Інтернет ресурсів.

Вибуховий розвиток Інтернету  стимулює  розвиток нових освітніх  технологій, і це вже факт безперечний. Головне завдання при цьому наступне: сформувати у вчителя Інтернет - орієнтований спосіб мислення, навчити використовувати інформацію для самоосвіти, підвищення кваліфікаційного рівня, вирішення вірогідних шкільних проблем і завдань. Що б вирішувати такі завдання необхідно визначити для себе:  як можна використовувати Інтернет в освітніх цілях: при організації уроків, для підвищення мотивації учнів  до навчання, для професійного розвитку вчителів?
Насамперед визначимо користь використання ресурсів Інтернет в освітній установі:
-  Доступ до всіх ресурсів (як до інструменту для створення уроків).
-  Доступ до дослідження ресурсів (для досягнення освітніх цілей).
-  Регулярний характер сприяння навчанню.
-  Вдосконалення спілкування і інтелектуального обміну.
-  Забезпечення існуючим світовим досвідом і навиками.
-  Інтернет — як захоплююче, цікаве навчання (ігровий елемент).
 Значення освітніх Інтернет ресурсів – це необмежений доступ до професійної інформації, використання планів уроків, online курсів, Web-сайтів,  співпраця з  іншими вчителями, обмін інформацією з колегами і експертами  з інших країн, об'єднання професійних ресурсів для вирішення спільних завдань.
Сучасний Інтернет пропонує багато ресурсів, для використання в освітніх цілях: це уроки в режимі online, ресурси для вчителів, ресурси для учнів, проекти online, Webquests. [9]
Немає потреби переконувати в тому, що така інформаційна база має бути використана професійно і раціонально. Це вимагає, насамперед  усвідомлення самими вчителями, значущості,  такого потенціалу і  активне використання Інтернет ресурсів  педагогічної діяльності для досягнення яскравіших, значиміших результатів в навчанні учнів.
Пропонуємо деякі кроки, які  допоможуть вчителям використовувати інформаційне поле Інтернету в своїй роботі.
1. Використовувати можливість оновлення традиційних планів уроків матеріалами з Інтернету.
2. Персональні і колективні поурочні плани. Інтегровані уроки, авторські розробки, інноваційні ідеї лише виграють в наповненні і наберуть силу і швидкість для досягнення кінцевої ідеї, поповнюючи свій вміст освітніми ресурсами Інтернет.
3. Вивчення досвіду і адаптація наявних в мережі планів Інтернет-уроків, методичних посібників і розробок інших вчителів для власного використання.
Щоб вирішити ці завдання необхідне  формування переліку ресурсів за сферою професійних інтересів, які покликані стати точкою відліку в освоєнні Інтернет ресурсів. Причому даний перелік повинен складатися безпосередньо як самим учнем, так і надаватися вчителем як перелік найбільш бажаних місць перебування. До таких ресурсів слід віднести, пошукові машини,   а також пошукові каталоги, в яких інформація представлена у вигляді посилань на сайти, організованих за принципом ієрархічності і предметно-орієнтірованих областей.
Окрім цього кожному вчителеві необхідно скласти власний перелік ресурсів, який відноситься безпосередньо до його професійної сфери, як інформаційний, так і освітній.
Проте наявність Інтернет підключення у школі не гарантує його ефективне використання в учбовому процесі, щоб досягти ефективного поєднання власних педагогічних знахідок і освітніх Інтернет ресурсів необхідна велика і цілеспрямована підготовка.  А найголовніше бажання вчителів удосконалювати  свою педагогічну діяльність.  І щоб знайти  і оцінити якість інформації, що надається, в мережі  необхідне освоєння комп'ютерної грамотності на рівні не просто користувача, а активного користувача.
Вчитель - це головна фігура шкільного прогресу. Талант і рівень кваліфікації вчителя - запорука успіху в просуванні нових технологій. Саме вчителі повинні стати основною творчою силою впровадження Інтернету в сферу освіти і, в цілому, в життя суспільства.
Велику роль у цьому відіграють курси підготовки вчителів. Є ряд Інтернет курсів та навчальних програм, які дадуть вчителям інструменти, за допомогою яких вони зможуть краще опанувати інформаційні технології, щоб ділитись ними зі своїми учнями. Ось основні з них:
Курс цифрових технологій  Оскільки сьогодні багато дітей навіть у початковій школі вже розуміються на комп’ютерах, то вчитель може дати більше своїм учням завдяки новітнім технологіям. Звісно, для цього потрібно самому володіти певними знаннями та навичками роботи на комп’ютері. Для новачків та тих, хто просто хоче покращити вміння, корпорація Microsoft пропонує пройти Курс цифрових технологій.
Програма буде корисна як новачку, так і тому, хто вже має деякий досвід у роботі з комп’ютером. Курс цифрових технологій допомагає розвинути основні навички, необхідні для того, щоб впевнено розпочати користуватися комп’ютером. Курс можна пройти безкоштовно через Інтернет українською і російською мовами.
Навчальний план із курсу цифрових технологій складається з п'яти курсів:
-           Основи роботи з комп'ютером.
-           Інтернет і Веб.
-           Програми підвищення продуктивності.
-           Безпека та конфіденційність комп'ютера.
-           Цифровий стиль життя.
Кожен курс містить модуль дистанційного навчання та оцінювальний тест. Також можна скласти сертифікаційний тест, який охоплює теми з усіх п'яти курсів. Якщо сертифікаційний тест складено успішно, можна роздрукувати персоналізований сертифікат із курсу цифрових технологій.
Курс «Учителі в онлайні»  Цей курс допоможе вам дізнатися про нові інтернет-технології та про те, як їх застосовувати для навчання, викладання і підвищення власної кваліфікації. За останні роки парадигма використання Інтернету змінилася, у мережі з’явилися засоби і платформи, що значно вплинули на соціальне життя та підходи до ведення бізнесу і навчання. Сьогодні онлайнові служби дають змогу зберігати в мережі контакти, календарі та документи, отримувати до них доступ з будь-якої точки, користуючись лише браузером, безпосередньо у мережі створювати і редагувати текстові документи, електронні таблиці, презентації та спільно працювати з ними. Завдяки цьому в учителів з’явилася можливість перенести навчальний процес далеко за межі класної кімнати та значно підвищити його ефективність. Із курсу «Учителі в онлайні» ви дізнаєтесь, як краще це робити. Ви також довідаєтесь про соціальну мережу для освітян, зможете приєднатися до неї, щоб співпрацювати з колегами. Крім того, ви ознайомитесь зі спеціалізованою інформаційною платформою для навчальних закладів та ресурсами, які допоможуть вам у викладанні.
Навчальний план курсу складається з чотирьох частин:
-           Ваш робочий простір в Інтернеті
-           Інтернет-середовище для освітян
-           Платформа для навчальних закладів
-           Огляд технологій та ресурсів, призначених для освітян
Для навчання за курсом пропонуються модулі для дистанційного навчання, а також низка завдань, які потрібно виконати для отримання сертифіката.
Все більшої популярності набувають такі комунікативно інформативні форми підвищення кваліфікації вчителя як вебінари та форуми для обговорення, ІР-відеоконференції, асинхронні та синхронні комунікації, чати та ІР-аудіоконференції, блоги та Вікі, інтерактивне телебачення; які мають допомогти викладачеві здійснювати комунікації із колегами на новому рівні.
2.2. Власний блог вчителя

Інтернет стає все більш масовим засобом доступу до численних джерел інформації. Змінюються педагогічні цінності, на перший план виходить дослідницька діяльність, і вчитель передусім повинен почати перетворення з себе.
Комп'ютер - на столі педагога - це не екзотика, а інструмент для професійної та творчої роботи. Комп'ютерні технології - це вже реальність, яку використовують в своїй роботі вчителі. Яких тільки інструментів немає сьогодні в розпорядженні вчителя, який ризикнув разом зі своїми учнями випробувати нові освітні методики: спеціальні навчальні середовища, платформи для блогів, і, звичайно, безкоштовні веб-сервіси, використання яких може зробити навчальний процес більш захоплюючим.
Перша згадка про блоги відносять до 1992 року. Починаючи з 2005 року в мережі Інтернет з'являються освітні блоги, а з 2006-2007 особисті та колективні блоги стали відкривати вчителя. В даний час інтерес і потреба в Internet-блозі дуже зросли, і педагоги починають їх активно використовувати у своїй діяльності [10].
Так що ж таке блог? Блог (blog - англ.) - мережевий журнал одного або декількох авторів, організований в зворотно хронологічному порядку.
Блоги бувають різні, але всі вони мають спільні риси:
-           Зворотний порядок записів - свіжі записи публікуються зверху.
-           Блог припускає розміщення коментарів і запитань читачів.
-           Автором записів у блозі є один або декілька чоловік.
-           Блог по структурі нагадує нескінченну стрічку, однак кожне повідомлення, опубліковане всередині блогу, має свою адресу.
-           Цілі та завдання створення блогу - створення єдиної шкільних і міжшкільних інформаційно-комунікативної середовища, презентація і популяризація шкільного життя та шкільних досягнень, залучення до школи нових учнів і вчителів, що використовують в своїй педагогічній діяльності сучасні інформаційні технології, створення інструменту публічного інтерактивного обговорення шкільних запитань і проблем, підвищення якості освіти за рахунок впровадження навчання з використанням дистанційних освітніх технологій.
Існують різні види освітніх блогів:
Блог вчителя-предметника. може містити: план або матеріали уроку, короткий конспект, завдання учням, корисні посилання, додаткову інформацію учням, навчальні відео, корисні та цікаві гаджети, форму зворотного зв'язку і т.д.
Блог класу. можна створити, запросивши в якості співавторів батьків та учнів, розміщуючи інформацію про заходи, які проводяться; плани позакласної роботи; навчальні матеріали; інформацію для батьків; фотографії та відео класу; і т д.
Блог предметного об'єднання або професійного співтовариства
створюється з метою об'єднання вчителів предметних секцій. У ньому може міститися інформація для вчителів, оголошення про конкурси та їх результати, новини в своїй предметній області, навчальні матеріали та посилання на цікаві блоги. Віртуальне об'єднання вчителів - це обмін досвідом і знаннями, скарбничка навчальних матеріалів, корисні посилання та онлайн робота.
Блог-портфоліо дозволяє зібрати кращі розробки і матеріали, систематизувати накопичений досвід, узагальнити результати самоосвіти, ділитися результатами власної праці з колегами-блогерами.
Блог-проект та інші ...
Створюючи блоги, вчителі не завжди уявляють, які додаткові можливості відкриваються як для них самих, так і для інших учасників і читачів їх блогу:
-           Нові навички в роботі з персональним комп'ютером: публікації фотографій, слайд-шоу, присвячені шкільним заходів, до свят, екскурсійним поїздкам; фільми і кліпи, гаджети, віджети;
-           Обмін досвідом з колегами з інших регіонів, посилання на корисні ресурси мережі, коментарі до матеріалів;
-           Зворотний зв'язок з батьками та учнями: рекомендації по вивченню навчальних тем, корисні поради батькам, оголошення. В результаті, учні самі пробують публікувати свої замітки, репортажі про змагання, відгуки про шкільні заходи, свої творчі роботи, презентації науково-дослідних проектів. Учням така робота дуже подобається, вони горять бажанням бути співавторами, намагаються створювати власні блоги.
-           Розміщення матеріалів та посилань на веб - ресурси для поширення досвіду;
-           Онлайн - дискусії;
-           Відкритий план уроку і рефлексію після уроку, що допомагають вирішити труднощі і проблеми учнів;
-           Засоби мультимедіа, які поповнять скарбничку технічних засобів, продемонструють наочність до нової теми.
Однак, необхідно враховувати й таке:
-           Інтернет не може повністю замінити класичну форму навчання і живе спілкування вчителя і учня;
-           Використання Інтернет ресурсів не завжди вітається батьками;
-            Ефективність використання Інтернет залежить від грамотного підбору матеріалу і компетенції вчителя в даній сфері.
Як же створити блог? Для цього слід зробити декілька простих кроків:
1. На платформі Blogger вводимо свою адресу електронної пошти та пароль.
2. Створюємо аккаунт в Google.
3. Вибираємо вподобаний шаблон.
4. Підбираємо назву для блогу.
5. Оформляємо дизайн. Блог готовий. Аналагічно можна створити блог і на іншій платформі, наприклад: Wordpress. сom.
Кожен блогер мріє про те, щоб його блог читали якомога більшу кількість людей. Для цього можна використовувати красивий заголовок, цікаві пости, оригінальний дизайн. Але саме, головне, потрібно пам'ятати про правила:
-           Писати в блозі слід на зрозумілій мові, приділяти увагу кожній дрібниці, максимально широко розкриваючи тему статті, прикріплюючи вихідні матеріали;
-           Не можна розміщувати в блозі матеріали, які суперечать законодавству України і професійної етики педагога;
-           Розміщення фотографій учнів повинно бути тільки з дозволу батьків;
-           Розміщення матеріалів, що належать іншому автору, тільки з його дозволу, інакше це буде виглядати, як плагіат.
Слідуючи цим простим правилам, ви зможете зробити свій блог популярним.
Не секрет, що кожен вчитель вважає свій предмет важливим і цікавим. Так чому ж не скористатися новим додатковим інструментом для підвищення інтересу учнів до вашого предмету? Розміщуйте в корисні посилання, цікаві матеріали, інтерактивні тести, створюйте колекцію навчального відео, організуйте он-лайн роботу, проводите самостійні роботи і консультації, спілкуйтеся з учнями! Пробуйте, дізнавайтеся нове, удосконалюйтеся!

ВИСНОВОК

В наш час не викликає сумнівів актуальність та  затребуваність Інтернету в процесі навчання учнів. Зрозуміло, що використання Інтернет-ресрсів на уроках математики не повинно бути самоціллю. Для того, щоб правильно визначити місце та роль Інтернету у навчанні математики, перед усім необхідно знайти для себе особисто відповіді для запитання: для кого, для чого, коли, в якому обсязі від повинен використовуватися. Як інформаційна система, Інтернет пропонує своїм користувачам багатоманітність інформації та ресурсів. Базовий набір послуг може включати в себе:
-  Електрону пошту;
-  Відео конференції;
-  Можливість публікації власної інформації, створення власного блогу (чи сайту) та розміщення його на Web-сервері;
-  Доступ до інформаційних ресурсів (в тому числі до нормативно-правової бази освіти);
-  Довідникові каталоги;
-  Пошукові системи;
-  Участь в різноманітних конкурсах та олімпіадах
-  Розмови  в мережі (Chat).

Ці ресурси можуть активно використовуватися на уроках, в позаурочній діяльності та при підготовці до уроку. В учнів є можливість прослухати інформацію, продивитись її, закріпити при використанні різного виду Інтернет-серверів, он-лайн тестів. Вміння користуватися Інтернетом актуальна необхідність, тому сьогодення вимагає передусім від учителя  великих змін. Педагог повинен не просто надавати учням певних знань, а навчити їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією. В зв’язку з цим, особливого значення набуває переорієнтація мислення вчителя на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, до його готовності щодо використання засобів ІКТ у професійній діяльності. Адже, сучасні освітні інформаційні технології – це потужний стимул, який дозволяє розвивати пізнавальну активність учнів, покращує якість знань, сприяє розвитку навичок їх самостійного отримання.





3 коментарі:

  1. Спасибі за пізавальну інформацію))))

    ВідповістиВидалити
  2. Анонім16.09.20, 09:31

    Я тут, щоб поділитися своїми свідченнями про те, що зробила для мене добра довірена кредитна компанія. Мене звати Нікіта Таня, росіянка, я прекрасна мати трьох дітей. Я втратила свої кошти, намагаючись отримати позику, мені і дітям було так важко, я пішла в Інтернет, щоб отримати допомогу в позиці. втратив до одного вірного дня, коли я зустрів цього свого друга, який нещодавно забезпечив позику у дуже чесного чоловіка, містера Бенджаміна. Вона познайомила мене з цим чесним офіцером з питань позик, містером Бенджаміном, який допоміг мені оформити позику протягом 5 робочих днів, і я назавжди буду вдячний містеру Бенджаміну за допомогу мені знову стати на ноги. Ви можете зв’язатися з містером Бенджаміном електронною поштою: 247officedept@gmail.com, вони не знають, що я роблю це для них, але я просто повинен це зробити, тому що там багато людей, які потребують допомоги у позиці, будь ласка, прийдіть до цього чесного чоловіка, і ти також можеш бути врятованим. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)

    ВідповістиВидалити
  3. Анонім16.12.22, 09:09

    Чудовий блог, корисний матеріал.

    ВідповістиВидалити